7 روش‌ها برای اینکه خشونت خانگی علیه زنان خود را آسان‌تر



اگر پس از خشونت مجروح شدید، در اسرع وقت به دنبال مراقبت پزشکی باشید. با خشونت جسمی همه آشنا هستند، خشونت جنسی هم وجود دارد که از مثالهای آن این است که یک فرد بخواهد به زور با همسرش ارتباط جنسی داشته باشد. کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: به همسایههای قابل اعتماد خود بگویید تا در صورتی که سر و صدای مشکوکی از منزل شما شنیدند و یا علامت خاصی به آنها دادید به کمک بیایند یا به خانواده تان اطلاع بدهند و یا به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنند. چگونه میتوان خانواده را به آرامش رساند و چطور میتوان از بروز خشونت پیشگیری کرد. برای مثال پدر خانواده، مادر را می ترساند از اینکه او را از بچه اش دور خواهد کرد و یا اینکه او را تهدید می کند آسیبی به خانواده اش خواهد زد. به گزارش ایکنا، آرامش مهمترین مسئلهای است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانوادهها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راههای پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهمترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.

شاید تا به حال این مورد را در میان دوستان و آشنایان دیده باشید که فرد اجازه خروج از خانه و رفت و آمد با دوستان و آشنایان را به همسر خود نمی دهد. یکی از مصداقهای خشونت اقتصادی جلوگیری از کار کردن زنان بیرون از خانه است؛ یا اینکه همسر درآمد زن را برای خودش بردارد. یعنی زن کار کند و مرد درآمد را تصاحب کند یا حتی پنهان کردن سند خانهای که متعلق به زن است خشونت خانگی است. در قانون مجازات اسلامی به خشونت خانگی علیه زنان پرداخته نشده است، ولی در صورتیکه اقداماتی مانند توهین، افترا، ضرب و شتم انجام گرفته باشد، برای خشونتگر مجازاتهای مختلف مانند دیه در نظر گرفته خواهد شد که همین مجازاتها میتواند بهعنوان مهارکننده خشم فرد عمل کنند. نزدیکترین اصطلاح به خشونت، واژه پرخاشگری است که مراد از آن رفتاری صدمهزننده و تخریبکننده است که از جانب فردی علیه فرد دیگر انجام میگیرد. در واقع «به طور معمول برای کسانی که روابط شخصی وجود دارد یک رشته خاص در 'وابستگی' - که بدان معنی است که همکاران به طور متناوب متقابلا وابسته به یکدیگر است. خشونت خانگی، خشونتی است که در محیط خصوصی به وقوع میپیوندد و عموما در میان افرادی رخ میدهد که به سبب صمیمیت ارتباط خونی یا قانونی، به یکدیگر پیوند خوردهاند و بیشترین میزان آن علیه زنان و کودکان اعمال میشود.

خشونتهای خانوادگی به خاطر ذات و طبیعت خاصشان همواره در اذهان عمومی به عنوان موضوعی خصوصی قلمداد میشوند و افراد غالبا تمایلی برای اظهار نظر و مداخله در این مورد از خود نشان نمیدهند؛ به این ترتیب که محیط خانواده، مکانی خصوصی است که مهد آرامش و امنیت اعضاء آن بوده و از چنان جایگاه والایی برخوردار است که باید محترم و مقدس شمرده شود. در راستای همین دیدگاه حتی افراد پلیس نیز از مداخله در چنین جریاناتی کراهت دارند و به دلیل همین خصوصیت است که آمار و ارقام واقعی از خشونتهای خانوادگی وجود ندارد. در پژوهشی انجام گرفته بر ۱۱۶ زن مراجعهکننده به پزشکی قانونی مشخص شد که ۲۵ درصد آنان از روزی سه بار یا بیشتر توسط همسر خود مورد ضرب و جرح قرار گرفتهاند. زمانی که مونیخ زناشویی مطالعه کشف کردند گوش دادن فعال به استفاده نمیشود در دراز مدت وارن فارل مشاهده شدهاست که گوش دادن فعال انجام یک کار بهتر از ایجاد یک محیط امن برای criticizer به انتقاد از برای شنونده به شنیدن انتقاد. از طرفی همانطور که خانواده اولین مکانی است که شخصیت فرزندان در آن شکل می­گیرد و فرزندان والدین و بزرگترها را به عنوان الگوی خود قرار میدهند؛ لذا جو حاکم بر خانواده و نحوه برخورد والدین با همدیگر بر روی رفتار فرزندان در آینده تاثیرگذار است.

درمان متمرکز عاطفی یک رویکرد انسانگرایانه است که نخستین بار در دهه 1980 به دنبال نگاهی تلفیقی به نظریه دلبستگی، نظریات شخصیت و افزایش صمیمیت در روابط میان فردی، با هدف حل مشکلات میان زوجین شکل گرفت. اعتیاد به مواد مخدر، روانگردانها و الکل شخصیت افراد را متزلزل میکند. شما یا یکی از نزدیکانتان را تهدید به مرگ میکند. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، باور غلط سوم را چنین تصریح کرد: معمولاً افراد بر این باور هستند که خشونت خانگی خطر جدی برای ایشان ندارد؛ درصورتی که ممکن است این آسیبها دربرخی موارد منجر به خطرات جدی و یا آسیبهای فیزیکی شدید نظیر شکستگی و یا حتی مرگ شود و آسیبهای روانی بر قربانی و فرزندان بسیار شایع و پایدار هستند. رفتارهای خشونت آمیز و آزاردهنده زنان در محیط خانه از یک سو میتواند مردان را به لحاظ فردی متأثر نماید و برای آنها صدمات روحی و جسمی و حتی مرگ در پی داشته باشد و از سوی دیگر رفتارهای خشونتآمیز زنان به نهاد خانواده لطمه وارد ساخته و در چنین شرایطی خانواده دستخوش آسیبهای جدی میشود. خشونتی که در خانه و توسط نزدیکان کودک صورت میپذیرد، از آزار آنها در دیگر محیطها و توسط سایر اشخاص مخربتر است؛ چون کودک متوجه میشود که حتی نمیتواند به والدین و نزدیکان خود اعتماد کند.

اگر در خانه این خشونتها توسط والدین نسبت به هم یا علیه فرزندان اعمال شود در ذهن کودکان این باور ایجاد میشود که توهین کردن به هم طبیعی است. خشونتها ممکن است پایه فرهنگی داشته باشد و ممکن است در فرهنگ مردم باورهایی وجود داشته باشد که در ذهن مردم عمیق شده و نسل به نسل منتقل و در ذهن افراد حک شود و به حدی برسد که آن را واقعی میپندارند در حالی که ممکن است صرفاً باورهایی غلط باشد. در حالی که بین زن و مرد در عقل و هوش تفاوتی وجود ندارد و در سطوح مختلف هم در مردان و هم در زنان بهرههای هوشی پایین و بالا وجود دارد اما جنسیت اصلاً تعیین کننده این موضوع نیست که چه کسی هوش بالا یا پایینتر داشته باشد؛ اما همین باور میتواند دستمایهای برای تحقیر زنان باشد. برای از بین بردن این خشونتها باید در درجه اول شناخت بیشتری از این خشونتها داشته باشیم.

نتایج حاکی از آن است که بیشترین میزان خشونت در بین زنان سنین30 تا40 سال تجربه شده است. ممکن است این ماه عسل مسالمتآمیز فرد مقابل را امیدوار نماید که خشونتگر حقیقتا این دفعه تغییر کرده است. هنگامی که زوجین دربارهی مسائل مرتبط با فرزند آوری و تربیت کودک با مشکل مواجه میشوند، زوج درمانی میتواند در حل اختلاف نظرها کمک شایانی نماید. به عبارت دیگر احتمال اینکه زنان افسرده فرزندانی مثل خودشان تربیت کنند دو برابر بیشتر از دیگران است که این مسئله لزوم توجه ویژه به بحث سلامت روانی خانواده بهویژه در سلامت روانی زنان را به ما گوشزد میکند. از نظر آماری، بریتون ( ۲۰۱۲)، در بررسی جرم در بریتانیا بیان میکند که بیش از ۶۰۰ هزار مرد، قربانی نوعی خشونت خانوادگی بودهاند. در حقیقت این رویکرد یک رویکرد تعاملی است و هدف از آن حل گلایههایی است که از سوی زوجین مطرح میشود. مردان ناراحتیهای خویش را انكار میكنند زیرا، تصور همگان بر این است كه مردان از جنس قوی تری هستند.بیان احساس، عمدتاً جزء خصلت زنان شمرده میشود. تحقیر، توهین کردن، اسم گذاشتن بر روی افراد(مثلاً ضعیفه خطاب کردن زن) خشونت روانی است. خواب و استراحت کافی هم میتواند روی خلق و خوی شما تاثیر گذاشته و احتمال رفتار خشونتآمیز با کودکان را کاهش دهد.

عواملی مانند ناآگاهی والدین از رفتار درست با فرزندان، بیکاری، اعتیاد و مشکلات خانوادگی از مهمترین عوامل بروز و شیوع گسترده این معضل اجتماعی در ایران عنوان شدهاند. در یک تقسیمبندی کلی، خشونت خانگی در ارتباط با آزار و اذیت همسر نسبت به زوجه را در دو نوع بدنی و روانی تقسیم میکنند که مورد اول شامل آزار جنسی، فشار و تحمیل بدنی، ضرب و جرح و نیز اجبار به انجام کاری و یا رفتار بخصوصی است. واژه خشونت را باید جزو آن دسته از اصطلاحاتی محسوب نمود که موارد استفاده متعددی یافته است. تغییر نگرش زنان نسبت به خود، دستیابی آنان به اعتماد به نفس و عدم پـذیرش خشـونت شوهرانشان به عنوان امر طبیعی یا سرنوشت و تقدیر یکی از راههای مقابله با خشونت است. در این شیوه شما راههای جدیدی را برای مقابله با مشکلات خود میآموزید و روایت خود را به شکل مثبتی بازنویسی میکنید. در سالهای اخیر توجه برخی از پژوهشگران و صاحبنظران مسائل اجتماعی به این شکل از خشونت خانگی، یعنی خشونت زنان علیه مردان نیز جلب شده است. چندین نوع خشونت وجود دارد؛ یکی از آنها خشونت روانی است. مراجعه به یک روانشناس خبره یکی از اقدامات مؤثر برای درمان و پیشگیری از مشکلات آینده است.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد بهترین روانشناس در تهران لطفا به بازدید از وب سایت ما.


[ بازدید : 15217 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 26 مرداد 1402 ] [ 15:51 ] [ razii102 ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]